Yhteystiedot

2006 Kypros

2006 Kypros , Agia Napa
Selvä Sopimus -matka Kyprokselle 12.–19.05.06

Perjantai 12.05.06 Kamppeet pakattuna ja valmiina matkalle. Lähdimme Vihtavuoren koululta klo 11.00 Helsinki- Vantaan lentokentälle. Lentokone lähti 17.40 Kyprokselle. Lentokonematka oli mukava ja maisemat upeita. Perillä Kyproksen Larnakassa olimme n.22.30. Passin tarkastuksen jälkeen odotettiin matkalaukkuja. Kun lopulta pääsimme linja-autoon, joka vei meidät hotellille Blue Village Callistoon, Agia Napaan, porukka oli jo aika väsynyttä. Hotellialueella kiertelimme ja katselimme paikkaa. Klo 24:n jälkeen, matkanjohtajamme Timo Suominen oli saanut selvitettyä huoneasiamme. Väsymys painoi päälle ja menimme nukkumaan.
Lauantai 13.05.06 klo n. 9:00 menimme hotellin ravintolaan nauttimaan herkullista aamiaista. Finn-matkojen tervetuliaisinfotilaisuuden jälkeen päätimme lähteä linja-autolla lähikaupunkiin Paralimniin. Paikallinen linja-automatka oli mielenkiintoinen. Paralimnissa kiertelimme kaupungilla. Takaisin hotellille matkustimme takseilla. Hotellilla menimme mereen uimaan. Pulahdin suolaisessa meressä ja sain rannalta jalkapohjiini öljyä. Eräs ystävällinen nainen rannalla, neuvoi englanniksi öljyn lähtevän aurinkorasvalla ja paperilla. Se toimi! Teimme ostoksia hotellialueen pienessä supermarketissa Kyproksen punnilla, 1£=n.1,8€. Söimme ravintolassa, jossa oli ”sisäänheittäjä”. Tilasin Kleftikon, joka on lammasta ja perunaa. Ruokailtuamme saimme lähteä kiertelemään Agia Napaa pienissä ryhmissä. Joka ilta täytyi olla viimeistään klo: 22:00 hotellialueella ja huoneissa klo 23:00.
Sunnuntaina 14.05.06 vietimme lähes kokopäivän uima-altaalla, ja jotkut vielä ilman aurinkorasvaa.
Osallistuimme hotellin Olympialaisiin (Ruotsi, Suomi, Norja, Tanska). Lajeina olivat mm.lentopallo, vesipallo, jalkapallo ja vesipoolo. Voiton vei kuitenkin Ruotsi, ja Suomi tuli tiukkana kakkosena. Illalla sitten eräät huomasivat palaneensa pahasti. Kävimme syömässä ravintola Othello:ssa. Ruokanani paikallinen Afelia, possun lihaa ja ranskanperunoita.
Maanantaina 15.05.06 klo 08:00 lähdimme Finn-matkojen bussilla Kyproksen vuoristoille. Poikkesimme matkalla kivikauden kylässä. Kävimme myös katsomassa miten puhdistetaan pesusieniä. Söimme lounaan pienessä ravintolassa. Sekä tutustuimme hienoon ortodoksiseen kirkkoon. Näimme vanhoja naisia, yli 70-vuotiaita, jotka tekivät kaunista pitsiä silmäneulalla. Palasimme hotellille, ja haimme supermarketista aamupalaa seuraavaksi aamuksi.
Tiistai 16.05.06 klo 8:15 Lähdimme Kyproksen pääkaupunkiin Nikosiaan (Lefkosia). Ensimmäisenä pysähdyttiin käsityökeskukseen, jossa tehtiin käsitöitä esim. puusta, kankaasta ja savesta. Kävimme kreikkalaisessa museossa. Kyproksen historia on todella mielenkiintoista. Pääsimme myös shoppailemaan Nikosian ostoskaudulle. Kävimme Pyhän Johanneksen kirkossa. Palasimme illalla hotellille. Kalinihta! (=Hyvää yötä).

Keskiviikko 17.05.06 Aamulla lähdimme kouluvierailulle Paralimniin. Pääsimme mukaan ranskan ja englannin tunneille, lopputunneista saimme jutella koululaisten kanssa englanniksi. Puolilta päivin palasimme hotellille. Loikoilimme altaan reunalla, sekä vietimme vapaata. Ruokailimme ravintola Cicerossa. Illalla hotellilla musisoi taas trubaduuri Nicholae kitaransa kanssa.
Torstaina 18.05.06, viimeinen kokonainen päivä Agia Napassa. Menimme isolle hiekkarannalle, ratsastimme aalloilla suolaisessa, sinivihreässä meressä. Söimme buffet illallisen Kyproslaista ruokaa hotellilla ja katselimme kansantansseja.
Perjantai 19.05.06 Päivä meni hieman odotellessa, luovutimme huoneet klo 12 menneessä. Kiertelimme vielä kaupungilla ja pelailimme sekä uimme. kävimme myös syömässä vielä yhdessä. Lähdimme hotellilta kohti Larnakan lentokenttää. Lentokone nousi n. klo 22.40.
Lauantaina 20.05.06 yhden jälkeen söimme. Laskeuduttuamme kolmen aikaan yöllä Suomeen, olimme hieman väsyneitä. Nousimme linja-autoon, ja taas matkasimme. Vihtavuoressa olimme aamulla seitsemältä. Lauantai meni torkkuessa. Selväsopimus -matkamme onnistui hyvin!