Oppitunnit 1-4
Ensimmäinen kerta: Mielenterveyden riskitekijät ja suojaavat tekijät Mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät kouluyhteisössä Jokainen ryhmä esitti viisi mielestään tärkeintä asiaa. Sen jälkeen jokainen ryhmä sai valita mielestään neljä tärkeintä kaikkien ryhmien esityksistä (X-merkit). RISKITEKIJÄT: 1. Kiusaaminen XXXX 2. Stressi, (suorituspaineet,suuri läksymäärä,aikataulut) XXXX 3. Ulkopuolelle jääminen (syrjintä, ei kavereita, yksinäisyys) XXX 4. Teoreettinen opetus (ei toiminnallisuutta, pakkoistumista) XXX 5. Huono itsetunto (ei huomata, yksinäisyys, ulkonäköpaineet) XXX 6. Aineenopettajat ( opettaja-oppilassuhde heikko)XX 7.Välituntien passiivisuus X 8. Nälkä (ei välipaloja, syömättömyys) X 9. Tiivit kaveriporukat, kastijako X 10. Erilaisuus ( ei hyväksytä mielipiteen, opiskelutyylin, erilaisuuden vuoksi) X 11. Päihteet 12.Roolit (ei voi olla oma itsensä) 13. Opettajien tapa ratkaista kiusaamistapauksia 14.Alisuoriutuminen, jota ei huomata 15. Epävarmuus luokissa 16.Aikuisten riittamättömyys - ajan puute 17.Joidenkin opettajien turhautuminen ( kun oppilaat eivät osaa) 18. Kavereiden yllyttäminen 19. Ryhmät 20. Ennakkoluulot 21.Turvattomuus ( levottomuus, kouluammuskelut) 22. Tietyt porukat, jotka käyttävät päihteitä ja käyttäytyvät huonosti. SUOJAAVAT TEKIJÄT: 1. Kaverit XXXX 2. Luokkahenki XXXX 3. Yhteishenki/turvallisuus XXXX 4. Kaikki mieluisa tekeminen (välituntisirkustelu, kivat jutut)XX 5. Varhainen puuttuminen asioihin XX 6.Vaihtelua tuovat tapahtumat (juhlat, teemapäivät, retket,tukaritoiminta, kioski) XX 7. Opettajat +muut aikuiset (moniammatillisuus, hyvä yhteishenki) X 8. Papparainen ( henkilökunta myös, mahdollisuus keskustella)X 9. Säännönmukaisuus ( ruoka, lomat, viikonloput, aamurytmi, päivärytmi) X 10. Kodin ja koulun yhteistyö X 11. Kiusaamisen vastainen toiminta (tukarit, luokkahengen parantaminen yms.) X 12. Ilmapiiri X 13. Koulun toiminta 14. Sekaryhmät (mahdollisuus uusiin ihmissuhteisiin) 15. Oppilaanohjaus 16. Turvallinen ympäristö 17. Pienet ryhmät |