Yhteystiedot

2007 Portugali

2007 Portugali, Monte Gordo
Vihtavuoren koulun Selväsopimus -matka Portugaliin 22.-29.5. 2007

Toukokuussa oli jälleen Vihtavuoren koulun 9.-luokkalaisilla aika lähteä matkaan
sopimuksen mukaisesti. Reissuporukkaan tuli tällä kertaa mukaan 23 oppilasta, kaksi opettajaa ja kaksi vanhempaa. Matka oli jo kuudes näissä merkeissä ja suuntautui Portugalin etelärannikolle Monte Gordoon. Tässä on matkakertomus, jonka ovat kirjoittaneet Tanja Erholtz ja Pia Kemiläinen.

Tiistai 22.5.2007

Olimme suunnitelleet matkaa jo joulusta lähtien ja kaikki odottivat matkan lähestymistä innolla. Linja-automme lähti Vihtavuoren koulun pihalta noin. klo. 01.30. Selväsopimusryhmän kaikki jäsenet olivat väsyneitä, mutta innokkaita lähtemään lämpimään Portugaliin. Linja-autossa oli viileää ja jotkut eivät saaneet nukuttua kunnolla. Matka Helsinkiin meni sujuvasti ja olimme saapuneet Helsinki-Vantaa lentoaseman pihalle.

Odottelimme matkalaukkujen kanssa lento-aseman aulassa, jotta pääsisimme lähtöselvitykseen. Kun pääsimme lähtöselvityksestä siirryimme läpivalaisuun, jossa miehet tarkistivat meidän käsimatkatavarat. Lentokoneemme lähti Helsinki-Vantaa lentokentältä noin. 7.20.

Lentomatka kohti Faroa sujui hienosti ja kaikki odottivat innolla perille pääsyä Monte Gordoon. Kun saavuttiin Faron lentokentälle sää ei ollut kovin hemaiseva, nimittäin ilma oli viileä ja hieman sateinen. Farosta lähdimme linja-autolla kohti Monte Gordoa. Mukana oli muitakin suomalaisia matkailijoita. Linja-autossa opas kertoi erilaista tietoa Portugalista.

Saavuttuaan Hotelli Blue Village Dunamariin veimme matkalaukkumme kokoustilaan. Meillä oli vapaa-aikaa kello 14.00 saakka, jolloin pääsimme hotellihuoneisiimme. Hotellimme oli iso ja avara kaiken lisäksi huoneet olivat siistejä. Hotellissamme oli pieni kuntosali, minimarkettti, pelihalli, ulkona oli kaksi uima-allasta, yksi lasten ja yksi aikuisten allas. Myös sisällä oli uima-allas, mutta se oli maksullinen. Olimme koko porukka hotellin tervetulotilaisuudessa ja saimme monenlaista tietoa. Koko loppu päivä meillä oli vapaa-aikaa yhteiseen ruokailuun asti. Ensimmäisenä iltana kävimme syömässä paikallisessa pizzeriassa. Pizzeria ei ollut sitä mitä kuvittelimme. Jokaisessa Pizzassa oli ainakin 5cm juustoa. Syönnin jälkeen halukkaat saivat lähteä kiertelemään Monte Gordoa.

keskiviikko 23.5.2007

Heräsimme klo 07.00 ja aamupala kutsui meitä. Aamupala oli kaikkien mielestä taivaallinen. Tarjolla oli vaikka mitä hedelmäsalaatista tuoreisiin mansikoihin. Aamupalamme syötyä lähdimme oppaan kanssa kaupunkikierrokselle ja näimme paikallista portugalilaista elämää. Kierroksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa kello 14.00 saakka, jolloin lähdimme kouluvierailuun, jota kaikki olivat odottaneet innolla. Koulu sijaitsi Vila Real De Santo Antoniossa. johon matkaa oli n. 4 km. Me menimme kävellen ja matka tuntui tuskaiselta auringon paahteessa.

Koululle saavuttuaan menimme Timon ja Annen johdolla paikallisten oppilaiden luokse. Tunnelma koulussa oli todella rento ja avoin. Iita, Elli, Minna ja Ada pitivät oppilaille tietopaketin iki-ihanasta Suomesta. Esitelmän jälkeen meidät jaettiin pieniin keskustelu ryhmiin ja keskustelimme englanniksi lähinnä toisistamme ja kouluun liittyvistä asioista. Keskustelun jälkeen paikalliset oppilaat esittivät meille heidän kouluaan. Koulu oli kolmikerroksinen. Koulun piha oli kokonaan asvaltoitu ja iso. Paikallisista oppilaista ja meistä tehtiin sekajoukkueet ja rupesimme pelaamaan leikkimielistä jalkapalloa. Jalkapallon pelaaminen oli hupaisaa ja kaikki tykkäsivät. Pelin jälkeen koulu tarjosi meille limsat ja sämpylät. Kun kaikki olivat syöneet Timo ja huoltajat räpsivät yhteiskuvia. Sen jälkeen vaihdoimme mese osotteita ja sovittiin seuraavasta tapaamisesta. Saimmekin vierailulta ystäviä, jotka tapasimme useita kertoja viikon kuluessa.

Koulusta lähdettyämme menimme etsimään oppilaitten suosittelemaa ravintolaa. Ennen ruokailua meillä oli tunti aikaa tutustua Vila Realiin. Ravintola, johon menimme oli todella hieno ja ruoka oli maittavaa! Syönnin jälkeen lähdimme etsimään takseja, joilla pääsisimme takaisin meidän hotelliin.
Hotellille tultua olimme kaikki uupuneita pitkästä päivästä. Oli myöhä ja kaikki olivat sen verran väsyneitä, että sänky kutsui.

Torstai 24.5.2007

Herätys oli niinkin aikaisin kun 06.30. Linkki lähti Hotellin pihasta klo. 08.00 kohti maailmanloppua. Saimme tietää, että mukaamme tulee muitakin oppilaita, jotka olivat porilaisia. Ensimmäinen nähtävyys, mitä menimme katsomaan oli korkkimuseo, jossa paikallinen mies halusi näyttää mallia miten vanhaan aikaan tehtiin korkit. Korkkimuseo, luostari ja linna sijaitsivat pienessä kaupungissa nimeltä Silvas. Seuraavana menimme kohti luostaria ja linnaa, mutta linna oli maksullinen ja sinne me ei menty. Ennen bussin lähtöä toiselle nähtävyydelle meillä oli n. 20 min vapaa-aikaa, jolloin kukin sai tehdä mitä lystää. Seuraavaksi Linja-auton nokka oli kohti vuoren huippua. Vuori oli 902 metriä korkea ja nähtävyydet olivat mahtavat. Vuoren huipulla oli hieman sumuista, joten näkyvyys ei ollut hyvä. Hieman vuorta alempana oli pieni kylä ravintola, jossa kävimme haukkaamassa palasta.

Syönnin jälkeen linja-automme vei meidät kohti maailmanloppua. Perillä näkymät olivat taivaalliset, kun aallot iskeytyivät kallion korkeisiin seinämiin. Hienoja maisemakuvia tuli räpsittyä sen verran, että joillakin loppu kamerasta tila. Paikka on saanut nimensä siitä, että ennen löytöretkiä luultiin todella maailman loppuvan siihen. Eli se on Euroopan manteren uloin kohta. Maailmanlopun jälkeen oli vielä yksi nähtävyys, joka sijaitsi Lacosissa. Nähtävyydet olivat huikeat ja monet keräsivät ikimuistoisia simpukoita yllin kyllin. Linja-automme lähti kohti Albufeiraa, jonne veimme porilaiset ja oppaan. Jatkoimme matkaa kohti Monte Gordoa vielä tunnin verran.

Hotellilla päätimme, että jokainen käy itse ostamassa iltapalat tälle päivälle, koska olimme syöneet aikaisemmin ja kellään ei ollut suuri nälkä.

Perjantai 25.5.2007

Saimme nukkua tänä päivänä hieman pidempään, koska meillä oli vapaapäivä. Kun kaikki olivat käyneet syömässä, he saivat tehdä mitä lystää. Jotkut lähtivät shoppailemaan Monte Gordoon ja jotkut taas jäivät ottamaan aurinkoa hotellin uima-altaalle tai meren rannalle.

Illalla päätimme mennä syömään kalaravintolaan, jota portugalilaiset ystävämme Ana, Bruno, joka on Anan veli ja Tresa suosittelivat meille. Ruoka oli tuoretta ja maittavaa.
Moni maisteli paikallisia kalaruokia kuten paistettuja sardiineja, tonnikalaa ja miekkakalaa sekä turskaa. Syönnin jälkeen oli vapaa-aikaa klo 22.00 saakka, jolloin kukin sai tehdä mitä haluaa.

Lauantai 26.5.2007

Heräsimme 04.30, koska meidän oli tarkoitus lähteä Lissaboniin. Edelliseltä päivältä olimme saaneet hotellilta aamupalat ja söimme ne yhdellä huolto-asemalla. Lissaboniin saavuttuamme kävimme katsomassa kahta nähtävyyttä. Toinen oli valtava Christus -patsas, joka suojelee Lissabonin asukkaita. Samanlainen on Rio de Janeirossa Brasiliassa. Toinen nähtävyys oli paikallinen luostari. Kävimme katsomassa luostarin kirkkoa sisältä ja siellä oli messu meneillään. Tutustuimme myös löytöretkeilijöiden muistomerkkiin sekä vanhoihin turkkilaisaikaisiin kortteleihin, joissa oli hienoja kaakelointeja rakennusten ulkoseinissä. Sitten saimme 3 tuntia aikaa shoppailla vapaasti keskustassa. Aika ei tietenkään riittänyt eikä kerennyt katsoa jokaista vaatekauppaa huolella lävitse. Kaikkien mielestä Lissabon oli hieno paikka ja hyvin avara.

Kun lähdimme takaisin kohti Monte Gordoa ajoimme 18 km:n pituista siltää pitkin. Matka kohti Monte Gordoa meni joutuisasti. Sää Lissabonissa oli viehättävä. Saavuttuamme hotelliin meillä oli tarkoitus mennä syömään johonkin ravintolaan. Etsiessämme ruokapaikkaa törmäsimme Anaan ja Brunoon. Sovimme, että nähtäisiin tänään vielä illemmalla. Tanja, Pia, Roosa, Minna, Elli, Roosa ja suvi söivät nopeasti ja saivat Timolta tunnin lisä-aikaa olla ulkona. Syönnin jälkeen Tanja, Pia, Roosa, Minna, Elli, Roosa ja Suvi lähtivät viettämään iltaa Anan ja Brunon kanssa. Muut jäivät vielä syömään.

Sunnuntai 27.5.2007

Tämä päivä oli osaksi vapaata, mutta kello 13.00 aikaan matkaoppaamme järjestivät pienimuotoisen Olympialaiset hotellin asukkaille. Suomen joukkue eli meidät jaettiin kahteen joukkueeseen, koska meitä oli paljon. Ensimmäinen laji oli rantajalkapallo, joka oli raskasta, mutta hauskaa Suomen kakkosjoukkue pärjäsi hyvin ja toi voiton Suomelle.

Toinen Olympialaji oli maitojuna, joka oli juoksemista vedessä. Jotkut sanoivat lajia raskaaksi, mutta suomalaisilla se ei tuntunut missään xD Suomen joukkue voitti koko Olympialaiset, Jee päihitimme ruotsalaiset ja norjalaiset!!

Illalla me menimme syömään ravintolaan, jossa moni maisteli jälleen kalaruokia ja tosin pizzzallakin oli kannattajansa. Tämä ravintola oli paljon parempi kuin ensimmäisenä päivänä.

Maanantai 28.5.200

Tänä päivänä meillä oli tarkoitus vierailla Espanjan puolella Ayamontessa. Menimme Ayamonteen takseilla ja tulimme poissa lautalla. Saimme muutaman tunnin aikaa shoppailla ja kyllähän sitä vaatetta tuli ostettua kullakin.

Kaupunki sinällään oli kaunis valkoisine rakennuksineen, mutta siellä meille sattui reissun ainoa ikävä sattumus. Kolme paikallista poikaa olivat seuranneet meidän ryhmän poikia ja he tulivat pois lähdettäessä meidän perässä lautalle ja heiluttelivat keppejä ja uhkailivat ja lopulta löivät ensiksi yhtä meidän ryhmän poikaa ja sitten opettajaakin joka meni väliin.
Eihän siinä pahemmin käynyt, mutta moni säikähti. Ana ja Bruno kertoivat, että jotkut espanjalaiset eivät pidä turisteista ja piti nyt sattua meidän kohdalle semmoisia tyyppejä.
Siinä ainakin opimme, että vähän varovainen kannattaa olla ulkomailla.

Lauttamatka oli hyvin avartava ja kun saavuimme Vila Realin satamaan kaikki halusivat lähteä hotellille. Kävimme illalla syömässä Monte Gordon keskustassa sijaitsevassa ravintolassa Anan ja Brunon seurassa. Juttelimme Anan ja Brunon kanssa runsaasti, koska se oli viimeinen ilta kun näimme heidät Pääruoan jälkeen saimme kaikki jälkiruoaksi jäätelön. Ana ja Bruno lähtivät poissa meidän seurasta, koska heidän piti mennä päivälliselle vanhempien kanssa. Kun olimme syöneet meillä oli vapaa-aikaa klo 22.00 saakka.

Tiistai 29.5.2007

Tänään oli lähtöpäivä Portugalista Heräsimme seitsemän aikaan ja kävimme syömässä herkullisia mansikoita viimeisen kerran hotellin ravintolassa Oli haikeat tunnelmat kun astuimme linja-autoon, joka vei meidät Faron lentokentälle. Lentokoneessa matka meni sujuvasti, mutta haikeasti.

Saavuttuaan Helsinki-Vantaa lentokentälle kaikki ryntäsivät ostamaan suomalaista salminakkia ja Fazerin sinistä:D. Lähellä Vihtavuorta Iita kertoi meille suomalaisesta luonnosta, joka on hyvin monipuolinen. Äänessä linja-autossa oli myös mm. Elli ja pojat:D. Koulun pihaan saavuttuamme oli monien vanhemmat vastassa retkeläisiä ja innokkaita kuulemaan portugalin matkasta. Ja olihan siinä kertomista......