Yhteystiedot

2002 Kreeta

2002 Kreeta, Platanias

PESÄPALLOA KREETALLA

Matkamme lähti käyntiin matkustettaessa Finnairin Boeing 757-merkkisellä charterkoneella Tikkakoskelta Haniaan 9.5. Yöllä matkustimme lyhyen matkan bussilla lentokentältä Plataniakseen. Paikalla Blue Star Jasmin Villagessa saimme huoneet ja menimme nukkumaan.

Aamulla kokoonnuimme hotellin edustalle ja lähdimme aamupalalle Old Village ravintolaan, joka oli vakioruokapaikkamme koko matkan ajan. Ravintola sijaitsee korkealla mäellä, jonne kiivettyämme olimmekin sopivan nälkäisiä. Old Villagessa meitä odotti aina ystävällinen vastaanotto ja hyvä palvelu. Ruoka oli aina hyvää ja istuimme toisessa kerroksessa ihailemassa näköaloja merelle ja Plataniaksen kylälle.
Päivän aikana tutustuimme Plataniakseen kävellen ja pidimme paljon vapaa-aikaa.

Seuraavana aamuna oli pilvistä ja ripotteli hiukan vettä. Sää valkeni nopeasti ja päivästä tuli jälleen kuuma. Aamupalan jälkeen vuorossa oli lähtö paikallisbussilla Haniaan. Oppaamme Herbert Ottin johdolla kävelimme perillä Hanian keskustassa sijaitsevaan kauppahalliin tekemään löytöjä. Kiertelimme myös keskuspuistossa, markkinoilla ja venetsialaisessa satamassa.

Sunnuntain ohjelma oli vapaata, jonka vietimme uima-altaalla, meren rannassa ja tietysti shoppaillen Plataniaksen päätien putiikeissa. Jotkut pelasivat beachvolleytä rannalla.

Maanantai alkoi jälleen tukevalla aamupalalla. Pienen lepohetken jälkeen lähdimme vierailulle paikalliseen kouluun. Koululla saimme sananmukaisesti raikuvan vastaanoton oppilaiden riemunkiljahdusten kaikuessa kolkon betonisen rakennuksen seinistä. Tavoitteemme oli opettaa, miten pesäpalloa pelataan ja onnistuimmekin hyvin tuloksin. Osa oppilaista tuli vielä illalla pelaamaan kanssamme pesistä.

Seuraava aamu oli aikainen, koska edessä olisi retki kohti Iraklionia ja Knossosta.
Aamupala olikin siksi jo kello 06.00. Matkaa kertyy 145km. Moottoritietä oli vain lyhyt pätkä ja suuri osa matkasta eteni huimaa vuoristotietä, jossa paikallinen kuljettajamme pisti hanaa niin , että vanteet olivat soikeana. Suuntasimme Iraklionissa suoraan Knossokseen, Euroopan sivistyksen kehtoon, jossa tutustuimme muinaiseen palatsiin ja Euroopan vanhimpaan päällystettyyn tiehen tuhansien vuosien takaa. Sitten menimme Iraklionin arkeologiseen museoon, joka sijaitsee kaupungin keskustassa. Museon aarteet nähtyämme suunnistimme kaikkein toivotuimpaan osioon eli paikalliseen hampurilaisravintolaan. Kiertelimme vähänaikaa myös kaupungilla ennen kuin alkoi vähintään yhtä ripeä paluumatka.

Keskiviikkona teimme retken ylätasangolle Omalokseen. Siellä oli runsaasti oliiivi-, appelsiini- ja sitruunaviljelmiä. Herbert kertoi viljelyn periaatteista, kun pysähdyimme yhdellä tilalla. Erityisen makeita ja herkullisia olivat paikalliset appelsiinit. Omalos sijaitsee 1300m korkeudessa tie oli melko hurja. Kaiteita oli vain nimeksi ja tie kiemurteli kovasti, niin että auton keula oli melkeinpä tyhjän päällä. Kaiken kruunasivat hetket, jolloin vastaan tuli toisia linja-autoja ja ahtaissa kohdissa pudotus oli hurja.
Ylhäällä kylässä oli viileää ja tuulista. Itse kylä oli aivan tasainen alue vuorten keskellä. Ei olisi uskonut olevansa niin korkealla ellei olisi nähnyt tietä alhaalta vuoristoon. Ilta kului hotellin ravintolassa ”Kreikkalaisen illan” merkeissä. Tarjolla oli elävää musiikkia ja tanssiesityksiä ja tietenkin upea seisova pöytä. Pääsimme itsekin mukaan tanssimaan kreikkalaiseen tyyliin.

Viimeisen päivän osa vietti shoppailemalla, kiertelemällä kylää tai uimalla. Takaisin Tikkakoskella olimme seuraavana aamuna kello 04.20.